Hoe ging het bij de sportarts? En hoe nu verder?

Ow jongens, wat ben ik slecht in updates geven haha. Enige tijd geleden ben ik bij de sportarts geweest (weet eigenlijk niet of ik dat al had gedeeld hier), maar vervolgens gewoon helemaal vergeten jullie hiervan op de hoogte te stellen. Bij deze een uitgebreide update!

Voor de mensen die niet eens wisten dat ik naar de sportarts moest een korte(re) samenvatting van wat er vooraf ging.

Al een hele poos loop ik met een zeurend gevoel in mijn rechterknie. Tijdens het hardlopen resulteerde dit in het gevoel van krachtverlies in mijn rechterbeen. In het dagelijks leven heb ik er last van als ik bijvoorbeeld op mijn knieën moet zitten. Want dan is het gewoon pijnlijk.
Ik heb wel serieus naar mijn klachten laten kijken door een aantal fysiotherapeuten, die mij spierversterkende oefeningen gaven. Want het probleem zou hem in spierkracht zitten.

Echter, die oefeningen kon ik steeds makkelijker uitvoeren, maar het zeurend gevoel ging niet weg. De pijn verdween ook maar niet. Oké, dan is het gewoon overbelasting dacht ik toen. Even wat minder hardlopen, dan gaat het vanzelf over….maar ook dat gebeurde niet.

Uiteindelijk tijdens een rustig loopje iets in mijn heup verdraait, waardoor voor mij de maat echt vol was. Dus de dag erna meteen een date gepland met onze huisarts (en voor mijn heup een date gepland bij de fysiotherapeut).
De fysiotherapeut concludeerde dat mijn heup/bekken scheef stonden, en heeft deze in twee sessies weer helemaal netjes recht getrokken. De huisarts daar in tegen had iets minder nieuws. Slijtage! Ow en een doorverwijzing naar een sportarts, om te bekijken hoeveel slijtage ik had.

En dan zit je een poos later in de wachtkamer ‘Sportgeneeskunde’ in het Amphia ziekenhuis in Breda. Slijtage. Op je 32ste, versleten. Ja, dan schrik je wel even.

Eenmaal binnen in het kamertje van de sportarts bijna meteen gerustgesteld. Na een paar kleine onderzoekjes positief nieuws. GEEN slijtage! Sterker nog, ze kon helemaal geen teken van slijtage ontdekken. Maar wat was het dan wel? Ja, dat vroeg ik mij dus ook af. Het antwoord: Jumpers knee.

Wat is een jumpers knee?
Bij een jumpers knee, ook wel springers knie genoemd, is de aanhechting van de pees afkomstig van de vier koppen van de bovenbeenspier aangedaan. Soms kan het ook het gedeelte van de pees net boven de knie zijn wat klachten geeft. Een irritatie van deze pees, vaak na langdurige overbelasting,  kan leiden tot een ontsteking die vaak te vinden is bij de aanhechting op het onderbeen, net onder de knie. Bij deze blessure hoeft de pees niet altijd ontstoken te zijn. Het kan ook in de vorm van een irritatie zijn. In het ergste geval kan er een scheur in de pees zitten wat vaak het gevolg is van een korte, maar zeer hevige overbelasting.

Bron: Fysiotherapie4all.nl

Wat nu verder?
Ja, hoe nu verder? Sowieso heb ik na mijn sportarts bezoek contact opgenomen met Medifit Fysiotherapie. De sportarts had al wel een klein plannetje geschreven met daarin de volgende punten:

  • Optrainen romp/heupstabiliteit.
  • Isometrische knie oefeningen (dit zijn oefeningen waarbij de lengte van de spier niet veranderd).
  • Als ik klachtenvrij ben moet ik excentrische oefeningen (waarbij je de spier verlengt) doen volgens Alfredson voor de patella pees.

Welke sportaanpassingen moet ik doen?:

  • Maximaal 3x per week maximaal 1 uur lopen op techniek.
  • Korte paslengte van ongeveer 180 stappen/minuut.
  • Pose running (voorvoet landing).
  • GEEN WEDSTRIJDEN!

En dat laatste is ronduit klote. Want ik had op het moment van de sportarts afspraak nog 4 wedstrijden voor dit jaar gepland staan. Namelijk:

  • De Rooi Pannen Spoorzone Run (5 km).
  • Tilburg Ten Miles (16,1 km).
  • Dam tot Damloop (16,1 km).
  • Bredase Singelloop (21,1 km).

Ten tijde van dit schrijven heb ik de eerste twee succesvol afgerond. Ik heb niet alles gegeven, sterker nog, ik heb het zowat al ‘vogeltjes kijkend’ gelopen. Weliswaar geen last gekregen van mijn knie, maar het voelde wel onbevredigend. Normaal ga ik altijd voluit, iets wat ik deze keer bewust niet heb gedaan en dat voelt onwennig. Maar na de Bredase Singelloop ga ik het echt even rustig aan doen. Sowieso als ik nog wedstrijdjes ga plannen, zullen dit hooguit 5 of 10 km loopjes zijn. Maar de kans is ook aanwezig dat ik voorlopig even helemaal geen wedstrijden ga lopen.

Verder heb ik twee afspraken gehad bij Medifit. Waar in afspraak één al meteen duidelijk werd dat ik ook beginnende klachten heb in mijn linker knie en ik heb rechts significant minder kracht dan links. Bij afspraak twee is er een loopanalyse gemaakt (ik ga nog proberen of ik hier de beelden van kan krijgen om te delen met jullie), waaruit blijkt dat ik een hele rare stand van mijn benen heb.

Ik heb volgens de fysiotherapeut een nette midden-voet/voor-voet landing. Alleen zet ik mijn benen schuin neer, waardoor ik mijn knie extra belast. Ook als ik op één been sta, dan draai ik de boel naar binnen toe, waardoor mijn knie extra hard moet werken. Kortom die overbelasting.

Volgende week heb ik weer een afspraak bij Medifit. Deze keer een andere therapeut, die gespecialiseerd is in hardlopers. En dan gaan we bekijken welk vervolgplan we gaan maken om mij weer zo goed als nieuw te krijgen!

Ik ga proberen jullie nu wel echt up to date te houden ;).

Groetjes,

Laat even iets van jezelf horen.