Lekker duurloopje met Adri

Screenshot_2016-01-06-12-29-10-1-1Hier begon het gisteren allemaal mee. Al een hele tijd wilde Adri (@adridbb op instagram) en ik samen een keer een trainingsloopje doen. Iedere keer kwam er weer wat tussen. Hoe dan ook, het kwam er nooit. Tot gisteren 😉Met dat whatsapp berichtje begon het. Adri en ik zouden een keer samen een trainingsloopje doen. Hij is aan het trainen voor de marathon van Parijs, en ik had een relatief rustige avond. Dus ik kreeg ‘toestemming’ van Vivian (mijn vrouw) om even te trainen 😀

Na even ingelopen te hebben en een warming up, op naar zone 2. Nou hoor ik mensen denken “zone 2? Wat is dat?”.
Voor het gemak ‘pik’ ik even een schema. De hartslagzonering volgens Zoladz is heel makkelijk toe te passen. Daarom dat ik het voorbeeld doe aan de hand van die zonering.

Deze zonering gaat ervan uit, dat er 5 zones zijn. Deze worden volledig bepaald door de maximale hartslag (max-Hs). De 5 zones bestrijken elk 10 slagen en de laagste zone begint dus 50 slagen onder je max-Hs. Bij een max-Hs van 180 spm beginnen de achtereenvolgende zones dus bij 130, 140, 150, 160 en 170.

 

  • zone-1 max-Hs min 50: herstellopen, langzame langeduurlopen
  • zone-2 max-Hs min 40: extensieve duurlopen
  • zone-3 max-Hs min 30: intensieve duurlopen
  • zone-4 max-Hs min 20: tempolopen, intervallen
  • zone-5 max-Hs min 10: weerstandstrainingen

Bron: Looptijden.nl

 

Kortom, we gingen trainen op max-hs minus 40. Maar ja, alles leuk en aardig, maar ik heb van nature al een hoge rust hartslag. Dus dat ging nog een hele opgave worden haha.
Omdat ik van nature al een hoge hartslag heb, kan ik dus rond de 165 bpm nog altijd gewoon praten. Dat is voor mij een beetje zone 2, maar voor de meeste lopers is dat al snel zone 4. Ik moet zeggen, het hardlopen gaat me steeds beter af. Mijn conditie zorgt ervoor dat ik steeds langer, sneller kan lopen. Het voelt goed om deze progressie ook daadwerkelijk te voelen.

We lopen een beetje door de Haagse Beemden, komen onderweg veel hardlopers tegen. Grappig om te zien dat wanneer je hardloopt, je pas merkt hoeveel mensen er hardlopen. Ook komen we onderweg nog 2 mannen tegen die vinden dat we wel wat minder moeten praten, zodat we sneller kunnen lopen. En wat doen mannen onderling? Juist, zeggen dat we alleen maar vluchten van onze vrouwen, dus dat harder lopen geen prioriteit is hahaha. Nee hoor schatje, ik vlucht niet voor je 😉 (voor ik vanavond op de bank mag slapen haha).

Breda by night is best mooi kan ik je melden. Heerlijk in het donker lopen. De frisse lucht in je gezicht. Een heerlijk miezerbuitje dat ervoor zorgt dat je lekker koel blijft. En het asfalt dat onder je voeten door schuift. Dit voelt goed. Alles werkt lekker samen.
Mijn schoenen, mijn kleding, mijn lichaam. Alsof het één is.

Nu weet ik dat dat heel zweverig klinkt, maar als je echt lekker loopt, dan is het gewoon zo. Dan klopt het gewoon. Het word één geheel. En het is lang geleden dat ik dat heb gevoeld.
Vooral na die knie blessure vorig jaar, had ik er echt even de pee in. Helemaal toen mijn 10 km Singelloop daardoor niet lekker liep.
Daar was nu niets van te merken *klopt af*. En ik hoop ook van harte dat het vanaf dit punt alleen maar beter zal gaan.

20160105_211408

Na een dikke 55 minuten hardlopen in zone 2, gingen we nu naar zone 3. Ik geef eerlijk aan dat ik niet weet of ik dit vol houd. En al helemaal geen volle 5 minuten. Adri is begripvol en zegt dat ik het moet aangeven als het niet meer gaat. De versnelling word ingezet. Mijn hartslag gaat naar 170 – 178 bpm. Ik blijf mezelf voorhouden dat ik dit niet ga trekken. Voorheen lukte een versnelling niet echt, en al helemaal niet tijdens een training. Maar tot mijn verbazing trek ik het wel! Oké, het is zwaar, maar toch. Ik doe dit serieus best lekker.

Nu weet ik dat ik mezelf niet moet meten met andere. Maar in tijden dat het lekker gaat, mag dat best haha.
Adri traint voor een marathon, die moet conditioneel beter zijn dan ik. Hij loopt langer en harder. En ik kan hem redelijk bijhouden (voor 5 minuten haha). Wat voor mij een bevestiging is, dat ik met sprongen vooruit ga!

Zone 3 is voorbij, we vertragen en gaan naar zone 1. Even rustig uitlopen, goed voor de beentjes. Mijn lichaam is vermoeid, maar het is oké zo. Het is goed. Ik heb in geen tijden zo’n lekkere duurloop gedaan. Dat voelt goed. Ik kijk op mijn horloge en zie dat we de 10 km zijn gepasseerd. In geen tijden die afstand gelopen, het voelt steeds beter.We besluiten even wat rek en strek oefeningen te doen en dan scheiden onze wegen. Adri loopt naar zijn huis en ik loop nog even iets meer dan een kilometer naar mijn huis. Weliswaar met een ommetje, want ik wilde de 11 kilometer aantikken haha. Uiteindelijk heb ik 11,25 kilometer gelopen. In bijna 1 uur en 15 minuten. Het is goed zo. Ik ben content, alles voelt lekker en ik heb weer een hoop positieve dingen in het vooruitzicht. Ik ben Rimco en ik ben een hardloper!

Groetjes,

Rimco

 

 

 

 

 

Laat even iets van jezelf horen.